De Kindertelefoon

Concept, design & development kindertelefoon.nl

Eenvoudig en duidelijk gevonden kunnen worden

De Kindertelefoon is al 43 jaar dé plek in Nederland waar kinderen vertrouwelijk kunnen praten over onderwerpen die ze niet durven, kunnen of willen bespreken in hun eigen omgeving.

Voor de kinderen die op de site komen is het belangrijkste dat de communicatiekanalen heel eenvoudig en duidelijk gevonden kunnen worden. De mogelijkheden om te bellen, chatten en op het forum te praten worden gelijk bij binnenkomst getoond en zijn altijd beschikbaar vanuit de menubalk van de website.

Bij het designen van de website, was het van belang om de kindertelefoon herkenbaar in beeld te brengen en daarbij een speelse uitstraling te scheppen die kinderen aanspreekt.

 
Kindertelefoon UX

Prototyping

Met behulp van Adobe XD maakten we ons interactie design. Met Adobe XD is het mogelijk om acties aan knoppen toe te voegen om zo volledig door de ontwerpen te klikken. Zo lijkt het alsof je door een werkende website navigeert. Omdat voor de kindertelefoon website de klantreis centraal staat, was dit een cruciaal onderdeel. In deze fase kan hierin vele malen sneller bijgestuurd worden dan tijdens de bouwfase. Het resultaat is een visueel ijzersterke website.

Digitoegankelijkheid 

Er zijn 50 toegankelijkheidseisen benoemd op de website van de Rijksoverheid. Deze eisen het doel om digitale toepassingen beschikbaar te maken voor een zo breed mogelijke doelgroep. Voor een deel van de bezoekers van de kindertelefoon zijn dit belangrijke eisen om gebruik te kunnen maken van de website. Technisch is de website dusdanig opgezet dat deze voldoet aan de eisen. Daarnaast bevat het Content Management Systeem alle mogelijkheden om nieuwe content te plaatsen met behoud van deze eisen. 

Kindertelefoon Digitoegankelijk

AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) 

De kindertelefoon bedient een kwetsbare groep. Vandaar dat er logischerwijs vanuit de kindertelefoon een reeks aan eisen is opgesteld. Een greep uit de gestelde (en uitgevoerde) AVG-eisen: privacy- en cookieverklaring, beveiliging van persoonsgegevens , formulieren en accounts,  opt-in & opt-out, verwerkersovereenkomsten (SLA) en bewaartermijn van persoonsgegevens 

De Kindertelefoon mobiel

Chat, Forum en bellen 

De verschillende communicatiekanalen worden gehost door verschillende partijen.

  • De chat van De Kindertelefoon is onderdeel van het QuandaGo klantenservice systeem
  • Het forum van De Kindertelefoon wordt gefaciliteeerd vanuit Insided

Bij de integratie van deze communicatiekanalen, was de uitdaging om de diensten, binnen de technische mogelijkheden van de aangeleverde sytemen, zoveel mogelijk visueel aan te sluiten op ons design.